Én úgy
gondolom, hogy a közös életben adódó krízishelyzetek alkalmat nyújthatnak egy
új és magasabb szintű kommunikáció és együttműködés kiépítésére. Ugyanis egy
kapcsolatban felmerülő krízis nem szükségszerűen vezet a kapcsolat végéhez. A
veszekedés, vitatkozás témában említést tettem a konfliktus megoldó
stratégiákról. Ebben a cikkben bővebb, részletesebb információkat olvashatsz
mindegyik típusról.
A
konfliktuskezelés módjában öt konfliktusmegoldó stratégia ismert. Többnyire
minden ember alkalmazza mindegyik stratégiát, azonban helyzeti tényezők szerint
sajátosan előnyben részesítheti egyiket-másikat. A következő stratégiákról van
szó:
Győztes/vesztes
stratégia:
A
konfliktusban álló felek, a szándékok, elképzelések olykor erőszakos
megvalósítására törekednek. A konfliktust harcként értelmezik, győzelemre, a
másik legyőzésére törekednek.
A győzelem igényét sokféle tényező motiválhatja: érdekek, szükségletek,
meggyőződések stb. A konfliktus során a saját érdekérvényesítést akadályoztatva
érezve, gyakran feltámadó harag következtében a résztvevők ellenségekké válnak.
A
szokványos napi konfliktusokban szembetűnőek a stratégia hátrányai: rendszerint
csak az egyik fél érdekei érvényesülnek, következésképpen ő éli meg pozitívan a
helyzetet, ezért akár indokolatlanul más helyzetekben is alkalmazhatja. A másik
fél így azonban szükségszerűen vesztes lesz. A győztes/vesztes stratégia rombolja
a vesztes önértékelését, és újabb feszültségeket szül.
Alkalmazkodó
konfliktusmegoldó stratégia:
Aki ezt a
stratégiát választja, félelemből, kényszerből vagy megfontolt döntés után
lemond saját érdekeinek, vágyainak érvényesítéséről a partner javára. A
mindenáron való alkalmazkodás veszélyes stratégia. Eredményeként nem fejlődik
megfelelően az a belső erő, amely a mindennapi konfliktusok megoldásában
lényeges. Ha az egyén meg akarja őrizni és erősíteni egyediségét,
személyiségének integritását, el kell fogadnia a kitaszítottság, a kiközösítés
kockázatát.
Elkerülő
konfliktusmegoldó stratégia:
Nagyon gyakran
alkalmazott stratégia. Alkalmazója a helyzet elemzése, a viszony minősítése
alapján, valamint a győzelmi esélyek mérlegelése alapján használja a stratégiát.
A tagoknak igazuk biztos tudatában sem mindig ésszerű kiállniuk annak
védelmére. Leginkább akkor alkalmazzák, amikor bizonytalanok a helyzet
megítélésében, esetleg hatékony eszköz hiányában a helyzet spontán oldódásában
bízva későbbre halasztják a megoldást.
Kompromisszumkereső
konfliktusmegoldó stratégia:
Olyan közösen
elfogadható megoldás keresése a cél, amely mindkét fél számára kielégítő.
Egyenrangú felek között gyakori megoldásmód, időt és lehetőséget ad jobb
megoldások keresésére, nem rombolja a kapcsolatot. A kompromisszum gyakran csak
törékeny egyensúlyi állapotot eredményez, az erőviszonyok változásával az
erősebb fél a másik legyőzésére törekszik.
Problémamegoldó
- győztes/győztes – stratégia:
A résztvevők a
probléma olyan megoldására törekednek, amelyben mindkét fél érdekei,
szükségletei, meggyőződései érvényesülnek. Kölcsönösen elfogadják a másik fél
önérvényesítését, vállalják az önalávetést, készek együttműködni, empatikusan
viselkedni a legjobb megoldási alternatívák megtalálása érdekében.
A közösen elfogadott megoldás
mellett mindkét fél elkötelezett. A megoldáskeresés folyamatában lehetőség
adódik egymás mélyebb megismerésére, a szándékok, szükségletek feltárása során
a kapcsolat elmélyülhet, és lehetőség nyílik egymás eddig nem ismert értékeinek
felfedezésére.
A
problémamegoldó stratégia alkalmazásához kulcsfontosságú a konfliktusmegoldás
szándéka. Nem kaphat helyet a harag, a megbántottság, a sértettség fenntartása;
a feleknek ezek pozitív feldolgozására kell törekedniük. A harag akadályozza a
problémamegoldó stratégia alkalmazását.
A
problémamegoldó stratégia együttműködést feltételez, és az alkalmazótól
tudatosságot, önkontrollt, jövő felé irányultságot, mérlegelést igényel. Amikor
válaszolunk a konfliktusszituációra, fontos, hogy mérlegeljük a következőket: a
szituáció azonnali választ kíván vagy halasztható; megfelelő-e a rendelkezésre
álló időmennyiség; mekkora intenzitású érzelmeket váltott ki a konfliktus a
résztvevőkből, szükséges-e először a feszültségek csökkentése, az indulatok
"lehűtése".
A problémamegoldás lépései:
- A
probléma meghatározása;
- Azoknak
a személyeknek a meghatározása, akik a konfliktusban érintettek (fontos
meghatározni, hogy az érintettekre érzelmileg hogyan hat a szituáció, milyen
szükségletek, vágyak, elvárások, értékek motiválják a szituációban érintettek
viselkedését);
- A
megvalósítható és hatékony megoldások összegyűjtése, mérlegelése;
- A
legjobb megoldás kiválasztása; a kiválasztott stratégia melletti elköteleződés;
- A
megoldás kivitelezése;
- Ellenőrzés.
Én úgy
gondolom, hogy a közös életben adódó krízishelyzetek alkalmat nyújthatnak egy
új és magasabb szintű kommunikáció és együttműködés kiépítésére. Ugyanis egy
kapcsolatban felmerülő krízis nem szükségszerűen vezet a kapcsolat végéhez. A
veszekedés, vitatkozás témában említést tettem a konfliktus megoldó
stratégiákról. Ebben a cikkben bővebb, részletesebb információkat olvashatsz
mindegyik típusról.
A
konfliktuskezelés módjában öt konfliktusmegoldó stratégia ismert. Többnyire
minden ember alkalmazza mindegyik stratégiát, azonban helyzeti tényezők szerint
sajátosan előnyben részesítheti egyiket-másikat. A következő stratégiákról van
szó:
Győztes/vesztes
stratégia:
A
konfliktusban álló felek, a szándékok, elképzelések olykor erőszakos
megvalósítására törekednek. A konfliktust harcként értelmezik, győzelemre, a
másik legyőzésére törekednek.
A győzelem igényét sokféle tényező motiválhatja: érdekek, szükségletek, meggyőződések stb. A konfliktus során a saját érdekérvényesítést akadályoztatva érezve, gyakran feltámadó harag következtében a résztvevők ellenségekké válnak.
A győzelem igényét sokféle tényező motiválhatja: érdekek, szükségletek, meggyőződések stb. A konfliktus során a saját érdekérvényesítést akadályoztatva érezve, gyakran feltámadó harag következtében a résztvevők ellenségekké válnak.
A
szokványos napi konfliktusokban szembetűnőek a stratégia hátrányai: rendszerint
csak az egyik fél érdekei érvényesülnek, következésképpen ő éli meg pozitívan a
helyzetet, ezért akár indokolatlanul más helyzetekben is alkalmazhatja. A másik
fél így azonban szükségszerűen vesztes lesz. A győztes/vesztes stratégia rombolja
a vesztes önértékelését, és újabb feszültségeket szül.
Alkalmazkodó
konfliktusmegoldó stratégia:
Aki ezt a
stratégiát választja, félelemből, kényszerből vagy megfontolt döntés után
lemond saját érdekeinek, vágyainak érvényesítéséről a partner javára. A
mindenáron való alkalmazkodás veszélyes stratégia. Eredményeként nem fejlődik
megfelelően az a belső erő, amely a mindennapi konfliktusok megoldásában
lényeges. Ha az egyén meg akarja őrizni és erősíteni egyediségét,
személyiségének integritását, el kell fogadnia a kitaszítottság, a kiközösítés
kockázatát.
Elkerülő
konfliktusmegoldó stratégia:
Nagyon gyakran
alkalmazott stratégia. Alkalmazója a helyzet elemzése, a viszony minősítése
alapján, valamint a győzelmi esélyek mérlegelése alapján használja a stratégiát.
A tagoknak igazuk biztos tudatában sem mindig ésszerű kiállniuk annak
védelmére. Leginkább akkor alkalmazzák, amikor bizonytalanok a helyzet
megítélésében, esetleg hatékony eszköz hiányában a helyzet spontán oldódásában
bízva későbbre halasztják a megoldást.
Kompromisszumkereső
konfliktusmegoldó stratégia:
Olyan közösen
elfogadható megoldás keresése a cél, amely mindkét fél számára kielégítő.
Egyenrangú felek között gyakori megoldásmód, időt és lehetőséget ad jobb
megoldások keresésére, nem rombolja a kapcsolatot. A kompromisszum gyakran csak
törékeny egyensúlyi állapotot eredményez, az erőviszonyok változásával az
erősebb fél a másik legyőzésére törekszik.
Problémamegoldó
- győztes/győztes – stratégia:
A résztvevők a
probléma olyan megoldására törekednek, amelyben mindkét fél érdekei,
szükségletei, meggyőződései érvényesülnek. Kölcsönösen elfogadják a másik fél
önérvényesítését, vállalják az önalávetést, készek együttműködni, empatikusan
viselkedni a legjobb megoldási alternatívák megtalálása érdekében.
A közösen elfogadott megoldás
mellett mindkét fél elkötelezett. A megoldáskeresés folyamatában lehetőség
adódik egymás mélyebb megismerésére, a szándékok, szükségletek feltárása során
a kapcsolat elmélyülhet, és lehetőség nyílik egymás eddig nem ismert értékeinek
felfedezésére.
A
problémamegoldó stratégia alkalmazásához kulcsfontosságú a konfliktusmegoldás
szándéka. Nem kaphat helyet a harag, a megbántottság, a sértettség fenntartása;
a feleknek ezek pozitív feldolgozására kell törekedniük. A harag akadályozza a
problémamegoldó stratégia alkalmazását.
A
problémamegoldó stratégia együttműködést feltételez, és az alkalmazótól
tudatosságot, önkontrollt, jövő felé irányultságot, mérlegelést igényel. Amikor
válaszolunk a konfliktusszituációra, fontos, hogy mérlegeljük a következőket: a
szituáció azonnali választ kíván vagy halasztható; megfelelő-e a rendelkezésre
álló időmennyiség; mekkora intenzitású érzelmeket váltott ki a konfliktus a
résztvevőkből, szükséges-e először a feszültségek csökkentése, az indulatok
"lehűtése".
A problémamegoldás lépései:
- A probléma meghatározása;
- Azoknak a személyeknek a meghatározása, akik a konfliktusban érintettek (fontos meghatározni, hogy az érintettekre érzelmileg hogyan hat a szituáció, milyen szükségletek, vágyak, elvárások, értékek motiválják a szituációban érintettek viselkedését);
- A megvalósítható és hatékony megoldások összegyűjtése, mérlegelése;
- A legjobb megoldás kiválasztása; a kiválasztott stratégia melletti elköteleződés;
- A megoldás kivitelezése;
- Ellenőrzés.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése